love

love

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ARISSA

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

ALIF ZIYAD

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Tuesday 27 May 2014

Kisah Minyak Panas

assalamualaikum....

Penghujung bulan April... masa tu tgh counting days tunggu saat gembira... Orang tua2 selalu berpesan... Jangan gembira sgt, kot satg sedih plak..  nak kata terlampau gembira tu xla sgt.. tp mcm pesanan tu jgk... disebalik rasa gembira tu Tuhan selitkan juga rasa sedih..utk bagi ingatan kat diri sendiri jgn alpa dgn harta dunia...

nak dijadikan cerita..hari tu (aku dh mls nak ingat tarikh), en. suami cuti..sbb nak kena ke Muar submit dokumen2 penting...so aku ngn ank2 pun ikut sekali...balik dr muar singgah makan..then pergi ke jeti kat merlimau tu konon nak beli ikan fresh... dlm hati dok berpikir dh..ok mlm ni nak buat sotong goreng tepung..coz kemarin beli sotong yg agak besar jgk...fresh lagi kat kedai barang basah, peringgit.

so.. smpai umah, selesai salin baju anak2..aku pun mula la operasi nak buat Sotong Goreng Tepung... kononnya nak layan tv satg smbil mkn sotong tu ler... celah2 tu jgk en.suami tiba2 bersuara nak p potong rambut...dh panas katanya..aku suruh dia bawakan Alif sekali..botakkan si Alif sbb rambut dh tebal.. Alif ni lasak jgk budaknya..smpai kan kalau xda assistant mmg pikir 2-3 kali nak bawak ke tak... akhirnya en.suami ambik keputusan x mau bawak.. si Alif ni plak dh excited nak g potong rambut...dh kuar umah pakai selipar nak naik kereta..alih2 en. suami masuk kan dia dalam umah... itu lah org cakap.. kalau benda dh nak jadi mcm mana planning pun tetap jadi..

bila dh x jadi pergi..budak2 ni apa lagi..fokus la kat aku yg tgh sibuk kat dapur.. siap lapik kerusi nk tgk apa yg ibu depa tgh buat.. aku ni boleh kata tiap2 hari berperang dgn budak2 ni kat dapur..ya la tempat bahaya kan kalau tgh masak... mula tu dh bersuara lembut.. "kakak..ajak alif masuk dalam, ibu nak goreng sotong ni..nanti sotong ni meletup sakit tau...", ok langsung x di endahkan..sibuk nak tgk jgk... ok fine..aku rasa xpa lah kali ni..sbb aku pun ada sekali ngn depa time tu.. batch pertama sotong goreng tepung aku dah angkat dan toskan...then masuk kan batch kedua...tgn time tu penuh dgn tepung.. aku pusing sekejap nak basuh tgn..then pusing balik tgk2 masa tu alif tgh menginjat nak capai suis..tgh2 tu jgk lah kerusi tu terganjak..aku terlambat capai badan alif..tgn kiri alif dh tertepuk kuali..kuali tersenget minyak tertumpah sikit ke badan...sikit pun dan tentu2 lah sakit kan...alif terus mggelupur smbil teriak2 panas..panas...ibu..panas..panas... aku mula panik!!!! xtau nak buat apa...terus aku buka kan baju alif cepat2.. masuk bilik air siramkan air... smbil alif menangis smbil berlari keliling rumah..aku terus google internet.. paling mudah sapukan telor...kebetulan tgh ada telor yg aku dh pukul...terus aku sapu kan bdn..tgn..peha sikit... time tu jgk..tipon en suami soh balik cpt.. mula tu en. suami bawakan alif ke klinik...klinik x nak terima..terus pegi kecemasan, Hospital Melaka... meraung alif kena cuci luka...

hampir sebulan berulang pegi hospital tuk cuci luka.. ahamdulillah sekarang dh pulih sepenuhnya...tangan alif yg sentiasa di tutup xnak gerak kan tu pun dh makin ok...dh mahu menggemgam...sekarang tinggal parut yg agak besar jugak kat perut si alif... Ya Allah... Kau saja yg tahu perasaan aku ketika itu... alhamdulillah..semua dh baik....

Aquasel

Doc guna aquasel, rupa lebih kurang mcm dlm pic kat atas tu... ahamdulillah guna tu luka cepat sembuh..buka2 ja luka dh pun kering.. kulit baru pun dh tumbuh cantik...cumanya tinggal parut ja..


dh kena baru nak menyesal...jgn ya kawan2.... 
parut yg tinggal..kat perut yg paling ngeri utk bdk berumur 2y5m

kesan kat tgn.. nak cuci pun kena tunggu alif betul2 nyenyak tidor..doc pesan selalu urutkan sbb takut dia xnak buka..alhamdulillah skang dh nak mggunakan tgn kiri tu.. kalau x seram jgk doc cerita nak masuk spring bagai....

alif dah sihat sepenuhnya... you are my Hero dear...


dan...... hati aku dah semakin stabil... KAU lindungilah anak2 ku....

No comments:

Post a Comment